لا تقل إني ولد "شارك جوه بيتك"
الأدوات المطلوبة:
2بالونة " نوع جيد"
خيط " يفضل أن يكون سميك لسهولة الفك"
اسطوانة بلاستيك طولها 10 سم بقطر فوهة البالونة " اسطوانة بكرة الخيط أو ماسورة كهرباء"
الفكرة :
- أطلب من أحد الأطفال أن يقوم بنفخ أحد البالونات بحجم كرة القدم ثم اربطها بالخيط بعدها اطلب من طفل آخر نفخ البالونة الثانية ولكن لنصف حجم البالونة الأولی واربطها بالخيط.
-اوصل كل بالونة بنهاية الأنبوبة من الجهتين ثم فك الخيط من البالونة الصغيرة.
ثم اسال الأطفال " إيه إللي هيحصل لو فكيت الخيط من البالونة الكبيرة؟ وليه؟ " ز اسمه الاجابات ثم اطلب من أحد الأطفال فك الخيط من البالونة الكبيرة . سوف تلاحظ أن الهواء سينتقل من البالونة الصغيرة إلى الكبيرة.
"هل حد منكم توقع أن البالونة الصغيرة هي إللي هتدي الكبيرة؟ " "وليه في رأيكم حصل كده؟"
-التفسير العلمي: جزيئات الهواء في البالونة الصغيرة مزدحمة من جزيئات الهواء في البالونة الكبيرة .هذا يجعل ضغط الهواء في البالونة الصغيرة أكبر بكثير.لذا فعندما ازلنا الخيط عن البالونتيندفع ضعط الهواء في البالونة الصغيرة جزيئات الهواء نحو البالونة الكبيرة.

الشرح:
البالونة الصغيرة بتمثلك انت والبالونة الكبيرة هي بابا وماما . ممكن تكون فاكر إنك متقدرش تشارك بابا وماما عن ربنا لأنك صغير وماتعرفش كتير .بس انهاردة عايز أشجع كل واحد منكم إنك تقدر تبارك بابا وماما وعيلتك الكبيرة بحاجات صغيرة عندك زي آية حفظتها في مدارس الأحد تشاركهم بيها , ترنيمة صغيرة,حكاية من الكتاب المقدس. لما بتعمل كده إنت بتخلق جو من العبادة الحقيقية لربنا جوه بيتك حتى لو كنت لسه صغير.

مأخوذ من المنهاج الصيفي: " عنوان بيتنا "





]vs ulgd (ahv; [,m fdj; )